Saturday, April 18, 2009

Segalanya bermula di sini..




















Suatu
masa ketika aku sedang berjinak-jinak dengan dunia cyber..sedang kedua mata kutumpukan pada skrin komputer riba,tiba-tiba datang seorang sahabat menghampiriku,lantas dengan selamba menyapa..

"Alfateh07 (bukan nama sebenar),nta ade blog x..?bagi address blog nta kat ana bleh? Bukan ape,ana saje je nk ziarah blog sahabat-sahabat ni,nak kembangkan idea..."

Aku terkedu.

"Ah sudah,makhluk apa pulak 'blog' ni..? ish,macam pernah dengar...friendster ke? hmm..xpe2.." cetus hatiku bermonolog.

"Err..blog??emm..minta maaf la syeikh,sebenarnya ana xde blog lagi..tak sempat lagi nak adakan blog buat masa ni.." aku menjawab penuh confident.

Dan dengan pantas aku bertanya,

"Nta mesti ade blog kan?Nta bagi la dlu address blog nta kat ana. Nanti kalau ana dah ade blog,ana inform kat nta"

"Ok,nanti ana message", balasnya ringkas. Dia pun beredar jauh.

"Fuh,selamat..!! Nasib baik aku sempat buat counter-attack, kalau x jenuh aku nak bertauriah kalau dia tanya lebih-lebih tadi.."

Perasaan lega berbaur tercabar. Apakah 'blog' yang dikatakan itu? Aku segera meng-explore address blog yang diberkan sahabatku tadi. Skrin ada memaparkan loading. Tidak lama kemudian terpampang halaman blog tersebut. Oh,inilah dia blog. Subhanallah, kelihatan agak complicated. Macam mana aku nak hasilkan blog macam ni ek? Tanganku secara refleks mengusap dahi.

Sebenarnya aku berasa agak cemas apabila pertanyaan-pertanyaan tentang IT dilontarkan kepadaku. Aku takut kalau-kalau mereka ini tahu yang aku sebenarnya bukanlah seorang yang celik dengan teknologi ini. Walaupun ianya mungkin disebabkan kondisi keluargaku,tetapi aku anggap itu hanyalah alasan semata-mata. Sampai bila aku harus menunggu? Orang lain pun takde internet jugak kat rumah. Bukan hanya aku seorang !!

Dulu di sekolah juga aku pernah mengalami perasaan sebegitu. Rakan-rakan di sekitarku rata-rata membicarakan tentang e-mail,friendster,yahoo messenger,my space dan sebagainya. Dan aku pula hanya menjadi pendengar setia. Tetapi aku menyedapkan hatiku dengan mendakwa bahawa semua itu hanyalah sebagai pencuri kepada masa-masa yang terluang dan melalaikan.

Tutup kisah lama..

Hasratku untuk mempunyai blog mula timbul. Akan tetapi mind-setting yang menyebabkan aku lemah untuk bertindak. Dari hari ke hari aku mula meninjau-ninjau blog sahabat-sahabat yang lain. Dengan hasrat untuk meningkatkan motivasiku untuk membuat blog. Namun apabila semakin banyak blog yang aku tinjau, aku jadi semakin down. Bermacam-macam style blog..!!

Macam mana diorang buat ni..??

Persoalan terhenti di situ. Aku sudah mula sibuk dengan rutin harianku. Semangat untuk membuat blog semakin luntur. Dengan alasan kekangan masa yang dihadapi dan beranggapan cukuplah sahabat-sahabat lain sudah mempunyai blog. Aku mengambil keputusan menangguhkan hasrat untuk membuat blog. Akan tetapi aku tidak meninggalkan terus dunia cyber. Aku mengambil langkah meninjau,memerhati dan menganalisis blog-blog lain.

Sesi pengajian berada di minggu yang terakhir. Aku terhidu satu peluang keemasan iaitu semester depan. Ya, semester akan datang adalah semester pendek. Tiada sebarang program dianjurkan. Lagipun hanya 18 jam kredit. InsyaAllah,aku optimis untuk merealisasikan hasratku mempunyai blog. Aku dapat melihat betapa pentingnya teknologi ini beroperasi. Ya,ia boleh diexploitasi untuk beberapa bentuk kepentingan. Aku semakin optimis dan mula menanam azam (bukan nama orang).


Short sem..

Semester yang diidam2kan sudah bermula. Akan tetapi ada sedikit perubahan. Jam kreditku berganda,32jam semuanya. Subhanallah,sekali lagi aku berdepan dengan masalah kekangan masa,mungkin. Akan tetapi ada suatu kelebihan. Kini sudah ada liputan WiFi terus ke asrama. Aku melihat itu satu peluang keemasan..!!

Seminggu yang pertama aku masih lagi tidak mempunyai blog. Aku berasa agak bimbang. Perlukah projek membuat blog ini ditangguhkan lagi? Aku menguatkan semangat. Tidak mahu lagi ketinggalan. Pemikiranku tidak seperti dulu. Aku mesti lakukannya. I can do it..!!

Be a blogger..!!

Minggu ke2...aku sudah mula memasuki alam blogger. Laman http://www.blogger.com menjadi tumpuanku setiap kali aku menghadap komputer ribaku.
AKHIRNYA...alfateh07.blogspot.com terhasil..ALHAMDULILLAH....!!!

No comments:

Post a Comment